Ga naar inhoud

Expeditiecruise Franz Josefland

beleef de zomer in de hoge Arctis

:alttitle:

Expeditiecruise Franz Josefland

Vanuit een natie die niet aan zee ligt, Oostenrijk, werd in 1872 een ontdekkingsreis richting noordpool op touw gezet. De expeditie werd geleid door Julius Payer en Karl Weyprecht. Ze gingen op weg en ontdekten een eilandengroep op 82° NB. De eilandengroep werd genoemd naar de toenmalige keizer van Oostenrijk. Voordat het grote nieuws kon worden overgebracht, ging er minstens een jaar overheen, omdat het schip met bemanning vast kwam te zitten in het ijs. Ze moesten er dus overwinteren.
Buiten de historische betekenis van Franz Josefland in de ontdekkingsreizen naar de geografische noordpool, is het bij uitstek het leefgebied van de ijsbeer. Ook walrussen en verschillende zeevogels hebben er een plaats gevonden. De archipel kent bovendien een bijzondere plantengroei.
Gaat u mee op deze unieke reis waarbij vanaf Spitsbergen naar Franz Josefland reist?

De reis in het kort

Deze reis begint in Longyearbyen. Hier gaat u aan boord van de Sea Spirit waarna het schip direct naar Franz Josefland vaart. In het noorden kunnen walrussen en verschillende walvissen opduiken. Soms passeert er een pakijsveld, dan is het zaak om op de uitkijk te gaan staan voor ijsberen!
Omdat de ijssituatie van jaar tot jaar verschilt, is er geen goede planning voor de dagen op Franz Josefland te maken. De zuidelijke eilanden zijn als eerste ijsvrij, maar er zal toch een poging gedaan worden om ook het noordelijkste punt, Cape Fligely, op het eiland Rudolfa te bezoeken. Ook de meer centraal gelegen eilanden staan op de planning.
Na de omzwervingen in deze bijzondere archipel keert de Sea Spirit terug waar u in Longyearbyen van boord gaat na een ongetwijfeld spannende en avontuurlijke reis.

Als u deze reis kiest

  • Scheepsreis met expeditiesfeer / volpension.
  • Inclusief regelmatig excursies aan land met wandelingen en excursies per zodiac.
  • Optioneel deelname kajakprogramma.
  • Engelssprekende expeditieleiding.
  • Min. 70 / max. 112 passagiers // internationaal gezelschap.

Impressies

  • Landing op Franz Josefland vanaf de Sea Spirit.
    1/18

    Landing op Franz Josefland vanaf de Sea Spirit.

  • Arctische papaver is een van de vele bloeiende planten op Franz Josefland.
    2/18

    Arctische papaver is een van de vele bloeiende planten op Franz Josefland.

  • Een van de grote "bollen" op Cape Fiume met een diameter van meer dan 2 meter.
    3/18

    Een van de grote "bollen" op Cape Fiume met een diameter van meer dan 2 meter.

  • Vlucht Zeekoeten, een van de broedvogels op Franz Josefland.
    4/18

    Vlucht Zeekoeten, een van de broedvogels op Franz Josefland.

  • Zuiltjessteenbreek of Paarse steenbreek.
    5/18

    Zuiltjessteenbreek of Paarse steenbreek.

  • Cape Flora, de ontmoetingsplaats van Nansen en Jackson op North Brook.
    6/18

    Cape Flora, de ontmoetingsplaats van Nansen en Jackson op North Brook.

  • IJsbeer op Franz Josefland
    7/18

    IJsbeer op Franz Josefland

  • Zwarte zeekoeten op de basaltzuilen van Rubini Rock, Franz Josefland
    8/18

    Zwarte zeekoeten op de basaltzuilen van Rubini Rock, Franz Josefland

  • Bultruggen op de terugweg van Franz Josefland naar Spitsbergen
    9/18

    Bultruggen op de terugweg van Franz Josefland naar Spitsbergen

  • Overblijfselen van de overwinteringshut en enkele wervels van een walvis op Alger (Franz Josefland)
    10/18

    Overblijfselen van de overwinteringshut en enkele wervels van een walvis op Alger (Franz Josefland)

  • Het pakijs blijft lang aanwezig op Franz Josefland.
    11/18

    Het pakijs blijft lang aanwezig op Franz Josefland.

  • De kenmerkende rotsen op Cape Tegetthoff (Franz Josefland)
    12/18

    De kenmerkende rotsen op Cape Tegetthoff (Franz Josefland)

  • Door de vele grote gletsjers op Franz Josefland, drijven er ook veel grote ijsbergen rond
    13/18

    Door de vele grote gletsjers op Franz Josefland, drijven er ook veel grote ijsbergen rond

  • Het vulkanische landschap van het eiland Hall
    14/18

    Het vulkanische landschap van het eiland Hall

  • Basaltstructuren zijn op veel plaatsen in Franz Josefland te vinden
    15/18

    Basaltstructuren zijn op veel plaatsen in Franz Josefland te vinden

  • Walrusstier op Appolonov.
    16/18

    Walrusstier op Appolonov.

  • Zodiactocht langs de pakijsrand op zoek naar een ijsbeer.
    17/18

    Zodiactocht langs de pakijsrand op zoek naar een ijsbeer.

  • Walrus bij Stolichky.
    18/18

    Walrus bij Stolichky.

Dag tot dag

  • Longyearbyen (Spitsbergen)

    Hotelovernachting in Longyearbyen op basis van logies/ontbijt.
    Na het ontbijt heeft u de ochtend en deel van de middag ter vrije besteding. Rond 16.00u ingeschepen aan boord van de Sea Spirit. Na het verlaten van Longyearbyen wordt de Isfjord uitgevaren richting de westkust. 
    Omdat de zon niet ondergaat, kunt u deze hele weg het indrukwekkende landschap zien. 

  • Op zee

    De reis van Longyearbyen naar Franz Josefland zal via de zuidkust van Spitsbergen gaan en duurt twee dagen. Het landschap van Spitsbergen zal bij helder weer steeds zichtbaar zijn. De westkust met de hoge en scherpgepunte bergen, terwijl in het noorden de bergen oostwaarts steeds vlakker worden. In het zuiden zullen de kliffen van Hopen te zien zijn.
    Onderweg zullen groepen zeevogels van zee naar de kliffen en v.v. vliegen. Mogelijk duiken er walrussen, walvissen of groepen Zadelrobben op. Als er pakijs verschijnt, kan er mogelijk ook een ijsbeer gezien worden.

  • Franz Josefland

    In de gehele Franz Joseflandarchipel kunnen overal en te allen tijde ijsberen opduiken.
    Allereerst zal er bij de basis Nagurskaya op Alexandraland een paspoortcontrole plaatsvinden. Deze formaliteit wordt aan boord door de beambten afgenomen.
    Daarna kunnen afhankelijk van vergunningen en ijssituaties o.a. de volgende eilanden bezocht worden:
    Bell, waar op de prachtig bloeiende toendra de vrijwel ongebruikte hut van de Leigh Smitexpeditie uit 1881 staat. Vooral de Zwavelkleurige Boterbloem is op de vochtigere gedeelten te vinden. De achterliggende berghelling zit vol met schreeuwende Drieteenmeeuwen. Het eiland ontleent zijn naam aan de klokvorm van het eiland.
    Zoals de naam al doet vermoeden is Cape Flora op Northbrook, een van de groenste gebieden van Franz Josefland. De vruchtbare hellingen onder de vogelkolonies en de lagergelegen toendra herbergen een veelheid aan planten. Vanwege deze overvloedige begroeiing, mag er helaas niet meer aan land gegaan worden, maar een zodiaccruise behoort zeker tot de mogelijkheden. Op dit eiland zijn tevens de overblijfselen van de overwinteringshutten van de Jacksonexpeditie (1894-1897) te vinden. Ter herinnering aan de bijzondere ontmoeting tussen Jackson en Nansen in 1897 is een gedenkplaat neergezet.
    Bij Tikhaya Bukta op Hooker ligt het verlaten Russisch onderzoeksstation Sedov. De vervallen gebouwen zijn langzaam in het landschap opgenomen. Het verweerde hout wordt omringd door steenbreek en poolwilg. Vanaf het eiland kijkt u uit op Rubini Rock, een volledig uit basaltpilaren bestaande rots, die in de zomer honderdduizenden Kortbekzeekoeten en Drieteenmeeuwen een uitstekende nestgelegenheid biedt. En waar zoveel vogels bij elkaar zitten, zijn poolvossen en ijsberen meestal niet ver weg.
    Op Alger zijn nog duidelijk de overblijfselen te zien van de overwinteringshut van de Baldwin-Ziegler Expeditie (1901-1902).
    Een van de meest gefotografeerde kusten van Franz Josefland is Cape Tegetthoff op het eiland Hall. Met een beetje fantasie lijken de twee rotsen op vechtende pelsrobben. Het verdere eiland bestaat uit een bergrug van vulkanische oorsprong, waarin keihard gesteente typische pilaren heeft gevormd. De kleuren van het gesteente zijn prachtig. Het lagere en beschutte gedeelte van het eiland herbergt een veelheid aan arctische planten. Langs het strand zijn nog overblijfselen te vinden van twee overwinteringhutten van de Wellmanexpeditie van 1898-1899.
    Verder kan er nog aan land gegaan worden op het eiland Wilczek en bij Cape Heller op Wilczek Land is een goed bewaarde overwinteringshut van de Wellmanexpeditie te zien. Twee mannen werden hier in de winter van 1899 achtergelaten om de voorraden te bewaken. Dit stukje ontdekkingshistorie behoort tot een van de meest trieste in de reeks pogingen om als eerste de Geografische Noordpool te bereiken.
    Vervolgens zal geprobeerd worden om zo noordelijk mogelijk te komen door het British Channel om Cape Norvegia op Jackson en misschien wel het noordelijkste eiland Rudolfa te bereiken. U zult versteld staan dat u hier op ruim 82° NB nog Arctische Papaver aantreft.
    Als de archipel zo ijsvrij is dat dit noordelijkste punt bereikbaar is, dan wacht u nog een verrassing: Stolichky en Appolonov.Deze eilanden staan bekend om de grote groepen walrussen die hier de zomer doorbrengen. Het is een van de beste plaatsen in de arctis om deze dieren te observeren en te fotograferen!
    In het centrale deel is nog een eiland met wel een heel bijzonder verschijnsel: Cape Fiume op het eiland Champ, waar enorme ronde bollen op natuurlijke wijze gevormd zijn. Er liggen honderden kleine bollen, maar ook enkele met een diameter van ca. 3 meter.
    Op de afgesproken tijd moet het schip weer terug zijn bij Nagurskaya op Alexandraland. Hier wordt de paspoortcontrole weer gedaan en het stempel in de paspoorten gezet als bewijs dat u Rusland binnen de periode van het visum weer heeft verlaten.

  • Langs kust van Spitsbergen

    Daarna is het tijd om terug te varen naar Spitsbergen. In ca. twee dagen wordt er via het zuiden van Spitsbergen naar Longyearbyen gevaren. De zee tussen Franz Josefland en Spitsbergen is de plek om walvissen zoals Bultruggen te zien. Niet alle reizen hebben het geluk om een grote groep walvissen te zien, maar een paar zullen er toch wel opduiken.
    Aan de westkust van Spitsbergen wordt nog een rondvaart met het schip door de Hornsund gemaakt. In deze fjord met de vele gletsjers is nog een laatse kans om ijsberen en beluga's te zien. Daarna vaart de Sea Spirit naar Longyearbyen.

  • Longyearbyen (Spitsbergen)

    In de vroege ochtend ligt de Sea Spirit weer bij de kade in Longyearbyen en zal er tussen 08.00u en 09.00u ontscheept worden.
    Als u rond de middag terugvliegt naar Oslo, dan wordt u naar een hotel gebracht waar de bagage opgeslagen wordt zodat u nog een ochtend vrij in Longyearbyen heeft.

De ijssituatie rond en in de Franz Joseflandarchipel kan per jaar zeer sterk verschillen. Het ene jaar kan ieder schip zonder moeite doorvaren tot Cape Fligely (het noordelijkste punt), terwijl het volgende jaar de archipel zo dicht in het pakijs ligt dat uitsluitend de zuidelijkste eilanden bezocht kunnen worden.
De beschreven route is slechts een voorbeeld van wat mogelijk zou kunnen zijn, gebaseerd op de planning voor 2022.

NIEUW in 2023:
De reizen in 2023 beginnen met een hotelovernachting in Oslo. Vanaf Oslo gaan de passagiers met een chartervlucht naar Spitsbergen en gaan daar aan boord. Na de reis brengt een chartervlucht de passagiers terug naar Oslo.

Data & prijzen

Pagina bijgewerkt op 22 maart 2022
rusland-252
  • chartervlucht Oslo - Longyearbyen en v.v.
  • Reis van huis naar Longyearbyen en v.v. (reizen 2022)
  • Reis van huis naar Oslo en v.v. (reizen 2023)
  • Visumkosten (ca. € 110,00 per persoon, prijs 2020).

BELANGRIJK:

U heeft voor deze reizen een visum voor Rusland nodig.
Indien gewenst, kunnen we de visumaanvraag voor u verzorgen. De totale kosten bedragen ca. € 110,00 per persoon (prijs 2020).
Er is in 2018 een test gedaan met een e-visum. De Russische overheid heeft aangekondigd dit algemeen in te willen voeren, maar er is nog geen startdatum bekendgemaakt. Als het mogelijk wordt om een e-visum aan te vragen, dan kunt u dit eenvoudig zelf aanvragen, waarbij de kosten aanmerkelijk lager zullen zijn.

Eventuele brandstoftoeslag:

De rederij behoudt zich het recht voor indien olieprijsstijging hiertoe aanleiding geeft om een brandstoftoeslag op te leggen.

Benodigde vluchten, overnachting(en) en eventuele verlenging:

Indien gewenst, verzorgen wij ook de benodigde vluchten naar Longyearbyen en terug (reizen 2022) of Oslo (reizen 2023), evenals overnachtingen en eventuele verlenging op Spitsbergen of in andere delen van Noorwegen.

Heeft u interesse? Stuur ons een bericht met uw wensen, bel +31 10 2950126 of stuur een bel-me-bericht voor overleg of een afspraak op ons kantoor.

Compensatie CO2-uitstoot

Als compensatie voor de CO2-uitstoot van onze reizigers, doneert Beluga Adventures sinds 01 januari 2020 bomen aan Trees for All voor projecten in Nederland voor herstel en aanleg van klimaatbestendig bos en voor projecten op Borneo, Madagaskar en in Zuid-Amerika waar ook bossen hersteld worden om het leefgebied van dieren zoals Orang-oetans en poema’s te verbeteren.
Lees hier meer over Trees for All en hun projecten.

Terug naar boven