Reisinformatie

Reisbeschrijving Expeditiecruise Spitsbergen & Franz Josefland (Arctisch Rusland)

Deze reis begint in Longyearbyen. Hier gaat u aan boord van de Sea Spirit waarna het schip direct naar Franz Josefland vaart. In het noorden kunnen walrussen en verschillende walvissen opduiken. Soms passeert er een pakijsveld, dan is het zaak om op de uitkijk te gaan staan voor ijsberen!
Omdat de ijssituatie van jaar tot jaar verschilt, is er geen goede planning voor de dagen op Franz Josefland te maken. De zuidelijke eilanden zijn als eerste ijsvrij, maar er zal toch een poging gedaan worden om ook het noordelijkste punt, Cape Fligely, op het eiland Rudolfa te bezoeken. Ook de meer centraal gelegen eilanden staan op de planning.
Na de omzwervingen in deze bijzondere archipel keert de Sea Spirit terug waar u in Longyearbyen van boord gaat na een ongetwijfeld spannende en avontuurlijke reis.

Vluchten, overnachtingen en verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook de benodigde naar Longyearbyen en v.v., evenals eventueel benodigde overnachting(en) in Oslo en gewenste verlenging op Spitsbergen, in het noorden van Noorwegen of andere delen van Noorwegen. 
Neem hiervoor contact met ons op op +31 10 295 0126, stuur een bel-me-terugbericht of mail ons uw wensen. We maken graag uw reis compleet.

Het schip Sea Spirit

Het luxe expeditiecruiseschip Sea Spirit neemt maximaal 114 passagiers mee op deze reizen.

BELANGRIJK

U heeft voor deze reis een visum voor Rusland nodig. Indien gewenst, kunnen wij dit voor u verzorgen.

Reis van dag tot dag

Route onder voorbehoud van ijs- en weerscondities

De ijssituatie rond en in de Franz Joseflandarchipel kan per jaar zeer sterk verschillen. Het ene jaar kan ieder schip zonder moeite doorvaren tot Cape Fligely (het noordelijkste punt), terwijl het volgende jaar de archipel zo dicht in het pakijs ligt dat uitsluitend de zuidelijkste eilanden bezocht kunnen worden.
Onderstaande route is dan ook slechts een voorbeeld van wat mogelijk zou kunnen zijn, gebaseerd op de planning voor 2020.

Dag 01 + 02 Longyearbyen (Spitsbergen)

Hotelovernachting in Longyearbyen op basis van logies/ontbijt.
Na het ontbijt heeft u de ochtend en deel van de middag ter vrije besteding. Rond 16.00u inschepen aan boord van de Sea Spirit. Na het verlaten van Longyearbyen wordt de Isfjord uitgevaren richting de westkust. 
Omdat de zon niet ondergaat, kunt u deze hele weg het indrukwekkende landschap zien. 

Dag 03 + 04 Op zee

De reis van Longyearbyen naar Franz Josefland zal afhankelijk van de ijssituatie via de noord- of via de zuidkust van Spitsbergen gaan en duurt twee dagen. Het landschap van Spitsbergen zal bij helder weer steeds zichtbaar zijn. De westkust met de hoge en scherpgepunte bergen, terwijl in het noorden de bergen oostwaarts steeds vlakker worden. In het zuiden zullen de kliffen van Hopen te zien zijn. 
Onderweg zullen groepen zeevogels van zee naar de kliffen en v.v. vliegen. Mogelijk duiken er walrussen, walvissen of groepen Zadelrobben op. Als er pakijs verschijnt, kan er mogelijk ook een ijsbeer gezien worden. 

Dag 05 - 12 Franz Josefland

In de gehele Franz Joseflandarchipel kunnen overal en te allen tijde ijsberen opduiken. 
Allereerst zal er bij de basis Nagurskaya op Alexandraland een paspoortcontrole plaatsvinden. Deze formaliteit wordt aan boord door de beambten afgenomen. 
Daarna kunnen afhankelijk van vergunningen en ijssituaties o.a. de volgende eilanden bezocht worden: 
Bell, waar op de prachtig bloeiende toendra de vrijwel ongebruikte hut van de Leigh Smitexpeditie uit 1881 staat. Vooral de Zwavelkleurige Boterbloem is op de vochtigere gedeelten te vinden. De achterliggende berghelling zit vol met schreeuwende Drieteenmeeuwen. Het eiland ontleent zijn naam aan de klokvorm van het eiland.
Zoals de naam al doet vermoeden is Cape Flora op Northbrook, een van de groenste gebieden van Franz Josefland. De vruchtbare hellingen onder de vogelkolonies en de lagergelegen toendra herbergen een veelheid aan planten. Vanwege deze overvloedige begroeiing, mag er helaas niet meer aan land gegaan worden, maar een zodiaccruise behoort zeker tot de mogelijkheden. Op dit eiland zijn tevens de overblijfselen van de overwinteringshutten van de Jacksonexpeditie (1894-1897) te vinden. Ter herinnering aan de bijzondere ontmoeting tussen Jackson en Nansen in 1897 is een gedenkplaat neergezet.
Bij Tikhaya Bukta op Hooker ligt het Russisch onderzoeksstation Sedov. De vervallen gebouwen worden nu langzamerhand weer opgeknapt. Er is een klein museum en het eiland heeft een uitbundige flora. Vanaf het eiland kijkt u uit op Rubini Rock, een volledig uit basaltpilaren bestaande rots, die in de zomer honderdduizenden Kortbekzeekoeten, Kleine alken en Drieteenmeeuwen een uitstekende nestgelegenheid biedt. En waar zoveel vogels bij elkaar zitten, zijn poolvossen en ijsberen meestal niet ver weg. Een prachtige gelegenheid voor een zodiaccruise langs de enorme rotswanden.
Op Alger zijn nog duidelijk de overblijfselen te zien van de overwinteringshut van de Baldwin-Ziegler Expeditie (1901-1902). 
Een van de meest gefotografeerde kusten van Franz Josefland is Cape Tegetthoff op het eiland Hall. Met een beetje fantasie lijken de twee rotsen op vechtende pelsrobben. Het verdere eiland bestaat uit een bergrug van vulkanische oorsprong, waarin keihard gesteente typische pilaren heeft gevormd. De kleuren van het gesteente zijn prachtig. Het lagere en beschutte gedeelte van het eiland herbergt een veelheid aan arctische planten. Langs het strand zijn nog enkele overblijfselen te vinden van twee overwinteringhutten van de Wellmanexpeditie van 1898-1899.
Verder kan er nog aan land gegaan worden op het eiland Wilczek. Bij Cape Heller op Wilczek Land is een goed bewaarde overwinteringshut van de Wellmanexpeditie te zien. Twee mannen werden hier in de winter van 1899 achtergelaten om de voorraden te bewaken. Dit stukje ontdekkingshistorie behoort tot een van de meest trieste in de reeks pogingen om als eerste de Geografische Noordpool te bereiken.
Vervolgens zal geprobeerd worden om zo noordelijk mogelijk te komen door het British Channel om Cape Norvegia op Jackson en misschien wel het noordelijkste eiland Rudolfa te bereiken. U zult versteld staan dat u hier op ruim 82° NB nog Arctische papaver aantreft. 
Als de archipel zo ijsvrij is dat dit noordelijkste punt bereikbaar is, dan wacht u nog een verrassing: Stolichky en Appolonov.Deze eilanden staan bekend om de grote groepen walrussen die hier de zomer doorbrengen. Het is een van de beste plaatsen in de arctis om deze dieren te observeren en te fotograferen! 
In het centrale deel is nog een eiland met wel een heel bijzonder verschijnsel: Cape Fiume (Cape Triest) op het eiland Champ, waar enorme ronde bollen op natuurlijke wijze gevormd zijn. Er liggen honderden kleine bollen, maar ook enkele met een diameter van ca. 3 meter. 

Dag 13 + 14 langs kust van Spitsbergen

Op de afgesproken tijd moet het schip weer terug zijn bij Nagurskaya op Alexandraland. Hier wordt de paspoortcontrole weer gedaan en het stempel in de paspoorten gezet als bewijs dat u Rusland binnen de periode van het visum weer heeft verlaten.
Daarna is het tijd om terug te varen naar Spitsbergen. In ca. twee dagen wordt er (afhankelijk van de ijssituatie) via het noorden of zuiden van Spitsbergen naar het westen en via de Isfjord naar Longyearbyen gevaren. Wellicht duiken er walvissen en/of walrussen op.
Er kunnen er op Spitsbergen GEEN landingen gemaakt worden!

Dag 15 Longyearbyen (Spitsbergen)

In de vroege ochtend ligt de Sea Spirit weer bij Longyearbyen en kan er afhankelijk van de vluchtmogelijkheden zeer vroeg in de ochtend (01.30u) of tussen 08.00u en 09.00u  ontscheept worden.
Als u rond de middag terugvliegt naar Oslo, dan wordt u naar een hotel gebracht waar de bagage opgeslagen wordt zodat u nog een ochtend in Longyearbyen heeft.

Data & Prijzen 2020

Vertrekken

Deze reis begint en eindigt in Longyearbyen (Spitsbergen).

DataBeschikbaarheidReisduurSchip
20 juli - 02 aug 2020geen MD 3
geen Deluxe
13* nachtenSea Spirit
01 aug - 14 aug 2020MD 3 1x man
13* nachtenSea Spirit
13 aug - 26 aug 2020geen MD 313* nachtenSea Spirit

Sea Spirit // max. 114 passagiers

Prijzen per persoon
Heeft u eerder met Poseidon Expeditions gereisd, dan ontvangt u o.a. 5% loyaliteitskorting.

bij koers US$1,00 = € 0,86
Huttypealle data
Classic 3-pers. hut€ 8.596,00
Maindeck 2-pers. hut€ 11.950,00
Classic 2-pers. hut€ 12.724,00
Superior 2-pers. hut€ 12.982,00
Deluxe 2-pers. suite€ 14.616,00
Premium 2-pers. suite€ 16.250,00
Owners suite 2-pers.€ 21.152,00
Kajakken€ 564,00

Beschikbaarheid:

Bijgewerkt t/m 14 december 2019.

De prijzen zijn inclusief:

scheepsreis zoals omschreven, accommodatie aan boord op indeling,  op basis van volpension (incl. koffie/thee en welkomst-en afscheidscocktail), alle excursies en gebruik van rubberlaarzen gedurende de scheepreis, warme expeditieparka die u na de reis mag houden, hotelovernachting in Longyearbyen op basis van logies/ontbijt, groepstransfer van het vliegveld naar de kade en van de kade naar het vliegveld of het centrum van Longyearbyen, uitgebreid informatiepakket, digitaal reisverslag en SGR-dekking.

De prijzen zijn exclusief:

reis van huis naar Longyearbyen en v.v., eventueel benodigde overnachting(en) in Oslo en/of Longyearbyen, individuele transfers, (fris)drankjes en fooien aan boord, eventuele brandstoftoeslag, verzekeringen en uitgaven van persoonlijke aard, visumkosten (ca. € 110,00 per persoon, prijs 2019), bijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Hutdeling:

Genoemde prijzen zijn gebaseerd op hutdeling.
D.w.z. als alleengaande boekt u standaard op indeling. U betaalt dan GEEN 1-pers. toeslag. U wordt ingedeeld met reizigers van hetzelfde geslacht. 
In een 3-pers.hut kunt u uitsluitend op indeling of met drie personen tegelijk boeken. Wanneer u met twee personen van ongelijk geslacht reist, kunt u NIET in een en dezelfde 3-pers.hut geboekt worden. De één gaat dan in de herenhut, de ander in een dameshut.

Toeslag alleengebruik hutten:

Indien u een 2-pers. hut voor alleengebruik wenst, wordt voor de Main Deck, Classic en Superior een toeslag van 70% berekend, voor de Deluxe, Premium en Owner's Suites geldt een toeslag van 100%.

Eventuele brandstoftoeslag:

De rederij behoudt zich het recht voor indien olieprijsstijging hiertoe aanleiding geeft om een brandstoftoeslag op te leggen.

Benodigde vluchten, overnachting(en) en eventuele verlenging:

ndien gewenst, verzorgen wij ook uw retourvluchten naar Longyearbyen, evenals eventueel benodigde overnachtingen en gewenste verlenging op Spitsbergen of in andere delen van Noorwegen. Heeft u interesse? Bel +31 10 295 0126 of stuur een bel-me-terugbericht voor informatie, overleg of een afspraak of mail ons uw wensen. We gaan er graag mee aan de slag.

BELANGRIJK:

Voor deze reis heeft u een visum voor Rusland nodig.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.