Ga naar inhoud

Skitrekking over de Groenlandse ijskap

van Kangerlussuaq in het westen naar Isortoq aan de oostkust

:alttitle:

Skitrekking over de Groenlandse ijskap

De Groenlandse ijskap, een uitdaging voor iedere doorgewinterde cross-country skiër. De beste tijd voor deze skitrekking is het voorjaar (mei) als de zon weer 24 uur boven de horizon blijft en het toch nog koud genoeg zodat er nog niet teveel smeltwater op de ijskap ontstaat. Een tocht van 24 - 26 dagen over de soms wel drie kilometer dikke ijslaag, dat op sommige plaatsen ook nog eens duizenden jaren oud is. Een tocht die het uiterste van u vraagt, maar ook enorm veel voldoening schenkt als u weer in de bewoonde wereld aankomt.

De reis in het kort

Deze reis begint in Kopenhagen waar alle leden van de groep en gids elkaar ontmoeten. Vanhier wordt naar Kangerlussuaq in West-Groenland gevlogen. Daar worden de voorbereidingen getroffen om het ijs op te gaan. Per 4WD-truck brengt men de groep naar Point 660 dichtbij het beginpunt van de IJskap. Al naar gelang de condities en tijd zullen de eerste kilometers afgelegd worden of wordt het eerste kamp opgezet. De volgende dag gaat het echte werk beginnen, de klim naar de ijskap. De ruwe vormen in het landschap, de smeltwatergangen en hobbels maken deze etappe vaak zwaar.
De dagen daarna is het langzaam wennen aan het dagelijkse ritme. Na een goed ontbijt 6 - 7 uur skiën, hetgeen langzaam opgevoerd zal worden tot 10 - 12 uur. Aan het einde van de eerste week wordt het ijs minder steil en zal de groep een echt team gewroden zijn. Je kunt nu genieten van de enorme weidsheid en stilte op de ijskap. Rond de 17e dag wordt de top van de ijskap bereikt: 2500 m. Vanaf hier daalt de tocht af naar de oostkust.
Rond de 24/25e dag komt de bewoonde wereld in zicht: het visserplaatsje Isortoq. Hier wordt overnacht. De volgende dag per helikopter naar Tasiilaq, waar ook een overnachting gepland is in verband met mogelijke vertragingen. Het volgende traject bestaat uit een helikoptervlucht naar Kulusuk, gevolgd door een lijnvlucht naar IJsland. Hier kunt u naar keuze nog enkele dagen blijven om te acclimatiseren of of de volgende dag naar huis vliegen.

Als u deze reis kiest

  • Lange, intensieve skitrekking.
  • kleine groep min. 04 deelnemers // max. 06 deelnemers.
  • Engelssprekende gids // internationaal gezelschap.
  • goede conditie, doorzettingsvermogen en aantoonbare ervaring vereist.

Impressies

Draai het scherm voor een betere ervaring
  • Onderweg op de Groenlandse IJskap
    1/15

    Onderweg op de Groenlandse IJskap

  • Het begin Kangerlussuaq, een stevige klim om op de ijskap te komen.
    2/15

    Het begin Kangerlussuaq, een stevige klim om op de ijskap te komen.

  • De randen zijn niet vlak, maar kennen grote scheuren, smeltwatergeulen etc.
    3/15

    De randen zijn niet vlak, maar kennen grote scheuren, smeltwatergeulen etc.

  • Het kamp voor de nacht.
    4/15

    Het kamp voor de nacht.

  • Goedemorgen! Het belooft een mooie dag te worden.
    5/15

    Goedemorgen! Het belooft een mooie dag te worden.

  • Het is vaak hard werken om op het hoge plateau te komen.
    6/15

    Het is vaak hard werken om op het hoge plateau te komen.

  • Smeltwatergeulen vormen een grote uitdaging.
    7/15

    Smeltwatergeulen vormen een grote uitdaging.

  • De tocht vordert gestaag op een zonnige dag.
    8/15

    De tocht vordert gestaag op een zonnige dag.

  • 9/15

  • DEY-II een surrealistisch gebouw op de Groenlandse IJskap.
    10/15

    DEY-II een surrealistisch gebouw op de Groenlandse IJskap.

  • Heerlijk rusten na een inspannende dag.
    11/15

    Heerlijk rusten na een inspannende dag.

  • Op het plateau is het veel vlakker.
    12/15

    Op het plateau is het veel vlakker.

  • Klaar voor de nacht... op de ijskap.
    13/15

    Klaar voor de nacht... op de ijskap.

  • Toch maar even blijven liggen, geen condities om op pad te gaan vandaag.
    14/15

    Toch maar even blijven liggen, geen condities om op pad te gaan vandaag.

  • Een ruig gedeelte op het plateau.
    15/15

    Een ruig gedeelte op het plateau.

Dag tot dag

  • Kopenhagen - Kangerlussuaq

    Het avontuur begint met een Air Greenland ochtendvlucht van Kopenhagen naar Kangerlussuaq, waar u door het tijdverschil rond 10.00u aankomt. Na het inchecken in het pension is het tijd om de laatste controle van materiaal en uitrusting te doen. Eventueel kan er nog wat bijgekocht worden.

    The Air Greenland flight from Copenhagen takes off around 9am and lands in Kangerlussuaq on the Greenland West coast 09:40 – the time zone 4 hours after Scandinavian time.

    We use the day for buying the last bits, packing and preparing before having a last big meal in a restaurant

  • Naar de rand van de ijskap

    We finish packing and change into the expedition clothing that will stay on for the next 3 weeks. Then we put the clean “civilian” clothes in the mail to be sent to the other side and take lunch. Right after lunch we drive to the Height 660 (Høyde 660) at the foot of the icecap. Depending on the time of the day, we either camp for the night and arrange the sledges etc, or we do the first kilometres to get the feel for the challenge.

  • Door de "icefall"

    For the first days we need to keep an open mind. The state of the Icefall depends totally on the amount of snow during the winter and the weather. This area can be almost desert-like and years with very little snowfall will result in a wild and exposed ice field. That means crampons, lots of up and down and a pretty tough struggle to reach the snow and getting on the skis. With lots of snow, we can put on skis right away and do good distances from the first day. Whatever happens, this part is the very beautiful and you will (if you are in shape) enjoy it tremendously.

  • Op het Plateau

    As we break out of the lower (and wildest) part of the icefall, the landscape transforms into big rolling hills that rapidly gain altitude. After another day or two we are out of the icefall and break off easterly as we aim for DYE II. The terrain continues to rise, but slowly the landscape flattens out and we can enjoy the Plateau. It is still hard work and our bodies are starting to feel the workload.

  • DYE II

    If the weather is good, DYE II will show at the horizon some 25-27km away. That makes navigation very much easier. As we get there we camp and enjoy a very well deserved rest day. Apart from having a look at the monstrous relic from the cold war, we go over the equipment, sleep, eat and drink.

  • De grote witte vlakte

    As we leave DYE II we move into the flattest par of the journey. These plains here are beautiful, and we do great distances as our bodies respond to the break. But we do still gain altitude as we are still some 5-600 metres from the highest point. That is called the ‘Summit’ and is a long and rounded ridge going in south-north direction up Greenland. As we get near, the wind and the weather may be a bit undecided before we finally start feeling that the wind hits us from behind! Then we know we are on the home stretch.

  • Afdalen naar de oostkust

    The first day we may only descend 50 metres. But soon we go down more and as the wind pushes from behind the distances increase. These days are a strange feeling of wanting to get to the end and not wanting this wonderful experience to end.

    We stare at the horizon and we all agree the first to spot land will get a price as we feel every bit like Columbus (or maybe more like Nansen). To our surprise (or maybe you should not read his) the first peak pops up on our right! But as we break into the icefall, more nunataks come into view in front of us. As we zigzag down we first see mountains, then the ocean, then the icebergs littering the sea before we see real land!

    Pushing hard we hit the first moraine as we stretch the day - and some hours later we are down by the fjord.

  • Terug in de bewoonde wereld

    Depending on what time of the day we get down (if it is very late we camp) we follow the sea-ice out the fjord. As the ice ends, we wait for an Inuit to come and get us by boat and soon we are in the tiny (but very authentic) hunting and fishing village of Isortoq. Here we stay in the ‘Service House’ and visit the store. Food is then the only thing on the agenda – apart from going around and taking photos.

    The next day we fly by helicopter to Tasiilaq. Tasiilaq is a very picturesque town and the ‘capital’ of the east coast. Her we (hopefully) get out clean clothes from the mail, shower and enjoy big lunches, bigger dinners and huge evenings…

  • Afscheid en terug naar huis

    The next day (we recommend a stay over just in case...) we fly out early in a helicopter to Kulusuk and the airport there. From there most of us will fly over to Iceland and home after a night in Reykjavik, while other option is to fly back over the ice to Kangerlussuaq and home via Copenhagen (all letting the adventure sink in and – pondering where to go next?).

BELANGRIJK

Het weer en de ijs- en sneeuwomstandigheden op de Groenlandse IJskap zijn grotendeels onvoorspelbaar. Daarom moet u rekening houden met eventuele uitloop en later thuis komen dan u gepland had. 

Data & prijzen

Pagina bijgewerkt op 1 maart 2020
groenland-803
BELANGRIJK

Bekijk hier de recentste informatie over de Coronamaatregelen voor o.a. deze bestemming.

De prijzen zijn inclusief

  • Trainingsadvies en trainingsweekend,
  • Skitrekking o.l.v. ervaren gids(en),
  • Gebruik slede, tent, kookuitrusting, veiligheidsmiddelen (o.a. iridium telefoon, GPS, medische spullen etc),
  • Voedingsmiddelen tijdens de expeditie,
  • Benodigde vergunningen, verplichten S&R verzekering
  • Transfer per 4WD truck naar Point 660,
  • Boottocht van de rand van de ijskap naar Isortoq
  • SGR-dekking.

De prijzen zijn exclusief

  • Reis van huis naar het trainingsweekend (meestal in Noorwegen) en terug.
  • Reis van huis naar Kangerlussuaq en vanaf Isortoq naar huis.
  • Persoonlijke uitrusting (ski's, skistokken, slaapzak, matje & duffelbags.
  • Reis- en annuleringsverzekeringen (verplicht!).
  • Uitgaven van persoonlijke aard.
  • Bijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Hotel- en vluchtpakket

Lijnvlucht Amsterdam of Brussel - Kopenhagen in de goedkoopste klasse, Air Greenland lijnvlucht Kopenhagen - Kangerlussuaq, Air Greenland helikoptervlucht Isortoq - Tasiilaq // Tasiilaq - Kulusuk, Air Iceland lijnvlucht Kulusuk - Reykjavík, Icelandair lijnvlucht Keflavík - Amsterdam of Brussel, 1 overnachting in Kopenhagen nabij de luchthaven op indeling in 2-pers. kamer d/t, 1 overnachting in Kangerlussuaq op indeling in 2-pers. kamer d/t, 1 overnachting in Tasiilaq/Kulusuk op indeling in 2-pers. kamer d/t, 1 overnachting in Keflavík nabij de luchthaven op indeling in 2-pers. kamer d/t, overnachtingen zijn op basis van logies/ontbijt, Flybus van Reykjavík naar Keflavík. Indicatieprijs € 2.000,00 (jan. 2020).

Het is ook mogelijk om de overnachtingen in 1-pers. kamer te boeken.

BELANGRIJK

Kosten ontstaan door vertragingen ontstaan tijdens de skitrekking waardoor vluchten op de terugweg worden gemist, komen voor rekening van de reiziger.

Terug naar boven