Ga naar inhoud

Expeditiecruise Franz Josefland & een klein stukje Spitsbergen

Zwerven door de hoge Arctis

:alttitle:

Expeditiecruise Franz Josefland & een klein stukje Spitsbergen

Ver ten noorden van Nova Zembla ligt nog een eilandengroep, Franz Josefland. Door de zeer noordelijke ligging is de eilandengroep pas laat in de zomer te bereiken en gaan veel eilanden schuil onder een ijskap. Er leven ijsberen, poolvossen en walrussen en iedere zomer migreren er ontelbare zeevogels naartoe om hier te broeden. Ondanks het barre klimaat groeien er in de korte zomer toch nog planten, die het landschap hier en daar een kleurig uiterlijk geven.
De eilandengroep is ook nauw verbonden met meerdere pogingen om de Noordpool te ontdekken. Tijdens de expeditie van de Oostenrijkers Karl von Weyprecht en Julius Payer werd de archipel ontdekt en kreeg het de naam van de toenmalige keizer, Franz Josef.

De reis in het kort

Deze reis begint in Longyearbyen. Hier gaat u aan boord van de Hondius waarna het schip in circa twee dagen vanaf Spitsbergen naar Franz Josefland vaart. De route ernaar toe is niet met zekerheid vast te stellen. Pakijs in het noorden kan het noodzakelijk maken om via Zuid-Spitsbergen te varen.
Hoe de reis er bij Franz Josefland uit zal zien is niet vooraf te zeggen. De ijssituatie bepaalt welke eilanden bereikbaar zullen zijn. Het ene jaar kan er zonder probleem tot aan het noordelijkste eiland Rudolfa op 82° NB gevaren worden en het andere jaar zijn de zuidelijke eilanden maar net te bereiken. Deze reis is dus met recht een expeditiecruise!
De reis eindigt in Longyearbyen op Spitsbergen.

Als u deze reis kiest

  • Scheepsreis met expeditiesfeer / volpension.
  • Inclusief regelmatig excursies aan land met wandelingen en excursies per zodiac.
  • Engelssprekende expeditieleiding.
  • Min. 90 / max. 170 passagiers // internationaal gezelschap.

Impressies

Draai het scherm voor een betere ervaring
  • IJsbeer in rust.
    1/19

    IJsbeer in rust.

  • Walrus op het ijs.
    2/19

    Walrus op het ijs.

  • 3/19

  • Kleine jager.
    4/19

    Kleine jager.

  • Kleine alken.
    5/19

    Kleine alken.

  • 6/19

  • IJsberen zijn op Franz Josefland geen zeldzaamheid.
    7/19

    IJsberen zijn op Franz Josefland geen zeldzaamheid.

  • Enorme basaltkliffen.
    8/19

    Enorme basaltkliffen.

  • Basaltstructuren zijn op veel plaatsen op Franz Josefland te vinden.
    9/19

    Basaltstructuren zijn op veel plaatsen op Franz Josefland te vinden.

  • 10/19

  • De vele grote gletsjers produceren grote ijsbergen.
    11/19

    De vele grote gletsjers produceren grote ijsbergen.

  • 12/19

  • Arctische papaver, een van de bloeiende planten op Franz Josefland.
    13/19

    Arctische papaver, een van de bloeiende planten op Franz Josefland.

  • 14/19

  • 15/19

  • 16/19

  • 17/19

  • Gerestaureerde gebouwen, Tikhaya Bukta.
    18/19

    Gerestaureerde gebouwen, Tikhaya Bukta.

  • 19/19

Dag tot dag

  • Longyearbyen (Spitsbergen)

    Rond 16.00u kunt u inschepen aan boord van de Hondius. Na het verlaten van Longyearbyen wordt de Isfjord uitgevaren richting de westkust.

  • Op zee

    Afhankelijk van de ijssituatie zal er gekozen worden voor een route langs de noord- of zuidkust van Spitsbergen. Dit zal ongeveer twee dagen duren. Bij helder weer zijn de contouren van het landschap zichtbaar: de westkust met de hoge en scherpgepunte bergen, terwijl verder oostwaarts de bergen steeds vlakker worden.
    Onderweg zullen groepen zeevogels te zien zijn. Mogelijk duiken er walrussen, walvissen of groepen Zadelrobben op. In de buurt van pakijsvelden, kan er mogelijk ook een ijsbeer gezien worden.

  • Franz Josefland

    Hoe de reis bij Franz Josefland ook zal verlopen, als eerste moeten de douaneformaliteiten bij de basis Nagurskaya op Alexandraland vervuld wordt. Dit zal een halve dag in beslag nemen. Daarna komen ook de rangers van het nationale park aan boord, die tijdens de excursies aan land en met zodiacs meegaan voor de veiligheid en controle op het naleven van de regels.
    Onder sterk voorbehoud van de ijssituatie is de planning om via het eiland Arthur, naar het noordelijkste eiland Rudolfa te varen. Het noordelijkste Russische station, Teplitz werd in 1995 ontruimd. Tijdens het bezoek dat jaar met het kleine expeditieschip Prof. Molchanov werden boeken en gebruiksvoorwerpen aangeboden, omdat men ze toch niet mee kon meenemen. De noordelijkste punt van het eiland (Cape Fligely) is ook de noordelijkste punt van het Euraziatische continent.
    Weer in zuidelijke richting zal een poging gedaan worden om te landen op Cape Norvegia op Jackson, waar nog een overblijfsel is te zien van de overwinteringshut van Johansen uit 1895. In de omgeving van deze plek groeien enkele Spinnenplantjes met de opvallend gele bloempjes en rode vertakkingen. Appolonov is bekend als DE plaats waar walrussen in groten getalen bij elkaar liggen. Aan land komen mag niet meer, maar er kan wel met zodiacs rondgevaren worden en zo de rondzwemmende dieren te zien.
    Meer overblijfselen van ontdekkingsgeschiedenis zijn te vinden op Cape Tirol (Tegetthoffexpeditie 1874) en op Alger (Baldwin-Ziegler Expeditie 1901-1902). Bij Cape Triest op het eiland Champ, liggen enorme ronde bollen op natuurlijke wijze gevormd zijn. Er liggen honderden kleine bolletjes, maar ook enkele met een diameter van ca. 3 meter. Langs de kust ligt een bloemrijke strook met o.a. de paarsbloeiende Zuiltjessteenbreek en de roomkleurige Arctische papaver. Veelal vliegen er enkele Middelste jagers rond.
    Een van de grootste vogelkolonies bevindt zich op Rubini Rock, een grote rots geheel bestaand uit basaltzuilen. Er broeden Zwarte zeekoeten, Dikbekzeekoeten, Kleine alken, Grote burgemeesters, Noordse stormvogels en Drieteenmeeuwen. Met zoveel vogels bijelkaar, zijn Poolvossen nooit ver weg.
    Aan de overzijde van de baai (Thikaja Bukta) ligt de voormalige basis Sedov. De gebouwen zijn grotendeels hersteld en er is een tentoonstelling in een van de gebouwen ondergebracht. Door de beschutte ligging en de bemesting door de vele vogels in de omgeving zijn hier veel bloeiende planten te vinden.
    In het zuiden kan nog een landing gemaakt worden Cape Flora op Northbrook, een van de groenste gebieden van Franz Josefland. De vruchtbare hellingen onder de vogelkolonies en de lager gelegen toendra herbergen een veelheid aan planten. Vanwege deze overvloedige begroeiing, mag er helaas niet meer aan land gegaan worden, maar een zodiaccruise behoort zeker tot de mogelijkheden. Op dit eiland zijn tevens de overblijfselen van de overwinteringshutten van de Jacksonexpeditie (1894-1897) te vinden. Ter herinnering aan de bijzondere ontmoeting tussen Jackson en Nansen in 1897 is een gedenkplaat neergezet.
    Als laatste wordt teruggekeerd naar Nagurskaya, waar de rangers van boord gaan en het schip de Russische wateren verlaat.

  • Langs noordkust van Spitsbergen

    Op de terugweg, als de ijsomstandigheden het toelaten en de Russiche overheid toegelaten hebben om geweren mee te nemen naar Franz Josefland, dan kunnen er landingen gemaakt worden op Spitsbergen, zoals bijvoorbeeld op Phippsøya, één van de Sjuøyane, ofwel de Zeven Eilanden en aan de westkust in Krossfjorden.
    Soms is het ijs in het noorden zo dicht, dat er via de zuidkust van Spitsbergen terug naar Longyearbyen gevaren moet worden. Dan kan er eventueel een landing in bijvoorbeeld de Hornsund en/of de Bellsund gemaakt worden.

  • Longyearbyen (Spitsbergen)

    In de vroege ochtend ligt de Hondius weer bij Longyearbyen. Er kan rond 09.00u ontscheept worden.
    Rond de middag is er een groepstransfer naar het vliegveld.

BELANGRIJK

De ijssituatie rond en in Franz Josefland verschilt van jaar tot jaar. Het ene jaar kan ieder schip zonder moeite doorvaren tot Cape Fligely (het noordelijkste punt), terwijl het volgende jaar de archipel zo dicht in het pakijs ligt dat uitsluitend de zuidelijkste eilanden bezocht kunnen worden.
De beschreven route is daarom slechts een leidraad.

Data & prijzen

Pagina bijgewerkt op 22 november 2021
rusland-253
  • Reis van huis naar Longyearbyen en v.v.
  • Visumkosten (ca. € 110,00 per persoon, prijs 2020).

BELANGRIJK:

U heeft voor deze reizen een visum voor Rusland nodig.
Indien gewenst, kunnen we de visumaanvraag voor u verzorgen. De totale kosten bedragen ca. € 110,00 per persoon (prijs 2020).
Er is in 2018 een test gedaan met een e-visum. De Russische overheid heeft aangekondigd dit algemeen in te willen voeren, maar er is nog geen startdatum bekendgemaakt. Als het mogelijk wordt om een e-visum aan te vragen, dan kunt u dit eenvoudig zelf aanvragen, waarbij de kosten aanmerkelijk lager zullen zijn.

Eventuele brandstoftoeslag:

De rederij behoudt zich het recht voor indien olieprijsstijging hiertoe aanleiding geeft om een brandstoftoeslag op te leggen.

Benodigde vluchten, overnachting(en) en eventuele verlenging:

Indien gewenst, verzorgen wij ook de benodigde vluchten naar Longyearbyen en terug, evenals overnachtingen en eventuele verlenging op Spitsbergen of in andere delen van Noorwegen.

Heeft u interesse? Stuur ons een bericht met uw wensen, bel +31 10 2950126 of stuur een bel-me-bericht voor overleg of een afspraak op ons kantoor.

Compensatie CO2-uitstoot
Als compensatie voor de CO2-uitstoot van onze reizigers, koopt Beluga Adventures bomen voor het project Leembossen (Het Groene Woud) in Noord-Brabant en bomen voor het project De groene corridor van het Nevelwoud naar het Regenwoud in Costa Rica. Beide zijn projecten van Trees for All.

Terug naar boven